Scroll voor het artikel

Nog meer sexpertise #9

Kennis is de hoofdweg naar seksuele gezondheid. Voor het delen van onze sexpertise zetten we daarom alle mogelijke middelen in, waaronder publicaties, websites, trainingen, campagnes en persvoorlichting. Meer en meer jongeren, zorg- en onderwijsprofessionals en beleidsmakers in binnen- en buitenland bereiken de bestemming.

De koffer in

Anticonceptiekoffer

Keuze in anticonceptie baart welzijn. Hoe meer verschillende middelen voor veilige seks, hoe meer voorkeuren worden bediend, hoe meer mensen zich beschermen. Om te kunnen kiezen, is goede voorlichting nodig van docenten, GGD-medewerkers en huisartsen. Onze vernieuwde anticonceptiekoffer helpt daarbij. Naast informatiemateriaal, bevat het showmodellen van alle verkrijgbare beschermers. Van condoom tot prikpil. In deze koffer is het veilig duiken.

Inhoud van de anticonceptiekoffer (credits: Noor Bloem)

Oude vlam

Manifest intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg

Seksualiteit kent geen pensioen. Toch is intimiteit vrijwel onmogelijk voor ouderen in verpleeghuizen. Bewoners worden gescheiden van hun partner, krijgen een eenpersoonsbed en hebben nauwelijks privacy. Menswaardige zorg kan niet zonder ruimte voor lichamelijk contact. Samen met vertegenwoordigers uit de ouderenzorg, het zorgonderwijs en de wetenschap roepen we de politiek op om die ruimte te vergroten en te beschermen.

Oudere man omhelst een vrouw

Tussen Nederlandse lakens

Kerncijfers seksuele gezondheid

Hoe doet Nederland het? In samenwerking met het CBS, RIVM en Soa Aids Nederland publiceren we nu jaarlijks de kerncijfers over het seksuele gedrag op Hollandse bodem. Het onderzoek toont hoe vaak en met hoeveel partners mensen het afgelopen jaar seks hebben gehad en of zij zich daarbij beschermen. Onder meer blijkt dat een op de zes vrouwen van 17 tot 50 jaar risico loopt op een ongeplande zwangerschap.

Kiezen voor ontwikkeling

Kennisdossier Keuzevrijheid

Minder is soms meer. In ontwikkelingslanden krijgen heel veel mensen heel veel kinderen. Vaak is dat niet hun eigen wens maar een gevolg van culturele of religieuze druk en/of een gebrek aan seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Bevolkingsgroei maakt onderwijs, zorg en werk nog schaarser, waardoor een land niet vooruitkomt. Wij pleiten voor keuzevrijheid als medicijn tegen armoede. Een speciaal kennisdossier biedt argumenten en achtergrondinformatie.

Indonesische vrouw met kinderen (credits: Jeroen van Loon)

Wereldleiders aan boord

Duurzame ontwikkeling

Mogelijk en hopelijk kan ons jaaroverzicht van 2030 een stuk korter. Wereldleiders zetten hun handtekening onder de werelddoelen voor duurzame ontwikkeling. Daarmee beloven zij de komende 15 jaar inspanning voor onder meer gelijke rechten voor mannen en vrouwen, universele toegang tot seksuele en reproductieve gezondheidszorg en rechten als het gaat om kinderen krijgen. Samen met de Nederlandse overheid en internationale partners hebben we ons daarvoor sterk gemaakt in de onderhandelingen. Ons werelddoel nu: naleving van de werelddoelen.

Drukke straat in Dhaka, Bangladesh

Sexpertise in de media

Meest gestelde vragen van journalisten:
Vaderschapsverlof » 17x
Bijvoorbeeld: ‘Is het echt zo slecht gesteld met het vaderschapsverlof in Nederland in vergelijking met andere landen?’

Seksueel geweld » 16x
Bijvoorbeeld: ‘Wat zijn de meest recente cijfers over onvrijwilige seks onder jongeren? Zijn die te specificeren naar geslacht, leeftijd en de mate van ernst?’

Sexting onder jongeren » 8x
Bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen docenten in de klas het beste omgaan met grenzen stellen en sexting?’

Man leest krant bij kiosk

In het oog springende koppen:

Kleren uit, kleren aan. Hoe preuts zijn we in Nederland?Quest, 31 maart 2015 – over jongeren en preutsheid

En Holanda la educación sexual comienza en la guardería: Esto es lo que les dicen y porqué!
Vertaling: Nederlandse seksuele voorlichting begint in de kleuterklas: Dit is wat ze vertellen en waarom!
El Ciudadano (Chili), 23 juni 2015

Er is nog steeds geen mannenpil. En dat komt niet door de mannen
De Correspondent, 12 augustus 2015

Ook in de slaapkamer nooit te oud om te leren